Dinsdag, 9 oktober 2018

Op zaterdag 6 oktober 2018 hebben de milieuagenten van het Team Milieu eenheid Amsterdam een grootscheepse controle georganiseerd in en om de wateren van Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn, Kudelstaart , Diemen en Ouderkerk aan de Amstel. Het betrof hier een gezamenlijke controle van de milieu agenten van het Team Milieu, Politie basisteam Uithoorn-Aalsmeer, Politie team Water en Havens, boa’s van Sportvisserij Nederland, Boswachters van het amsterdamse Bos, Boa’s gemeente Aalsmeer- Amstelveen, Boa Groengebied Amstelland en controleurs van A.H.V. "Vislust" Aalsmeer. De reden voor deze grote controle zit in het feit dat er signalen van de handhavingspartners bij de milieuagenten van het Team Milieu binnenkwamen dat er gevist werd in strijd met wet en regelgeving. Ook waren er signalen dat er geregeld te hard werd gevaren waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. De controle was een groot succes waarbij met 5 boten en 3 auto’s 101 personen gecontroleerd werden.Van de gecontroleerde personen waren er 23 in overtreding die een proces-verbaal hebben gekregen voor diverse zaken zoals: Niet tonen vispas. Vissen zonder vispas. Vissen met kleine vispas waar niet toegestaan is. In bezit hebben ondermaatse vis. Vissen met 3 hengels zonder derde hengeltoestemming. Vissen met levend aas. Te snel varen, waar niet toegestaan. Snelle motorboot, varen zonder vaarbewijs. Uit deze controle was op te maken dat er veel overtredingen werden gepleegd. Daarom is besloten om in de toekomst dit soort gezamenlijke controles vaker uit te voeren en de toezicht te verscherpen. Ook de overige gebruikers en omwonende van de wateren waren erg tevreden dat wij deze controle deden omdat zij zich vaak ergeren aan het gedrag van sommige personen door het snelle varen en vissen zonder schriftelijke toestemming (de vispas).

M.J. Timmer

Generalist tactische opsporing Milieu-agent