Verslag Baarspeuteren

Dinsdag, 7 maart 2023

Baarspeuteren

maart 2023, Aalsmeer

. Om 10.00 uur was de groep van 17 kinderen, 8-14 jaar, verzameld achter de Lidl aan de Stationsweg in Aalsmeer. In hun kielzog volgde een groep van zo’n 20 ouder/verzorger/opa’s. De stemming zat er direct al goed in, een gezellige comfortabele groep. Na een kort intro-praatje, kennismaking en iets uitleg over het Baarspeuteren, werd de groep in 2’en gesplitst. Eén groep bleef bij de sloot achter de Lidl, de andere groep liep naar de Kolenhaven. Als hengel kregen de kinderen 2 telescopische topdeeltjes van ongeveer 1.70 m lengte uitgereikt. Als tuigje werd een wit, zelfontwikkeld en iets positief uitgebalanceerd, foamkettinkje, 4 kraals-setje, op 14/00 hoofdlijn met een kort onderlijntje van 10/00, met een barbless haakje 15, toegepast. Een enkeling had een eigen hengel met een commercieel baarstuigje meegenomen. Deze vingen overigens significant, zéker niet beter. De haak werd doorgaans beaasd met een klein stukje worm, soms met een made.

Na een halfuurtje hadden alle Lidl-kids wel gevangen. Bij telefonisch overleg tussen de viscoaches Ron en Jip, bleek dat de vangst op de Kolenhaven wat achterbleef en werd besloten de groepen weer samen te voegen bij de Lidl-sloot, bij nader inzien plek zat voor 17 welwillende, enthousiaste kinderen. De baarzen werden als aan de lopende band gevangen. Sommige persoonlijke vangsten gingen tot dik in de 20 stuks.
De kinderen werden stuk voor stuk super-enthousiaster. Niemand heeft niet gevangen!! Onderwijl werd wat te drinken en een speculaaskoekje aangeboden.

Bij het eindsein van 12.00 uur was het een drukte van belang in de kuip, waar de meeste gevangen vis even in werd bewaard. Bij het terugzetten werden 201 visjes geteld, waarbij 1 voorntje werd aangetroffen, de rest alleen maar Baars. De groep had het principe van het Baarspeuteren, dus heel goed begrepen. En helaas, ook aan leuke doe-dingen komt een eind. Als afronding ontvingen de deelnemers een Certificaat Baarspeuteren en een goed gevulde goody-bag.

Qua weer boften we eigenlijk ook flink, slechts een paar milde buitjes, waar niemand voor op de loop ging. We kunnen terugkijken op een goed, geslaagd evenement, blije kinderen en tevreden ouders.