Verslag Makreelvissen

Woensdag, 23 augustus 2023

HV Vislust Makreel vissen Op maandag 14 augustus konden we dan, na twee eerdere annuleringen vanwege storm, eindelijk van wal steken om op makreel te gaan vissen. Klokslag acht uur voeren we af en op de vraag aan de schipper waar we heen gingen kwam als antwoord “daar waar ik zaterdagmiddag gestopt ben om naar huis te gaan en we nog prima vingen”. Een kleine drie kwartier varen over een nog onrustige zee van de storm van de dag ervoor kwamen we op de stek aan.

Nog voordat de meeste van ons hun lijn in het water hadden kwam de jongste aan boord al weer naar boven gedraaid met een volle paternoster met vijf mooie makrelen. En minder dan vijf minuten later had iedereen al makrelen in zijn bak. Op die plek maakten we telkens een korte drift om daarna weer en klein stukje op de varen en weer eenzelfde drift te maken. Nu heb ik al veel vaker op makreel gevist maar dit heb ik nooit eerder meegemaakt dat elke drift het bal was en er talloze makrelen aan boord kwamen. En het weer werd mooier en mooier en de deining verdween volledig.

Een klein twee uur later zijn we verkast naar een andere stek en daar was het niet veel anders, volle lijnen keer op keer. En, uiteraard, bijna iedereen wel een keer mijn zijn buurman de knoop kwam op een manier waarvan je jezelf afvraagt hoe het mogelijk is. Maar makrelen zijn gewoon gek en vliegen echt alle kanten op.

Dik twee uur voor het tijd was om naar huis te gaan (en met naar schatting zo een 1500/1700 makrelen te hebben gevangen) was eigenlijk niemand meer aan het vissen of gooide wat er nog werd gevangen terug en besloten we om rustig huiswaarts te keren zodat onderweg iedereen mooi de vis kon schoonmaken en je dus de meeuwen een groot plezier deed met het afval wat overboord ging.

Al met al waren we om half drie weer terug aan de wal met een boot vol zeer tevreden vissers want echt iedereen had uitstekend gevangen. En vooral ook veel mooie makrelen van 30+ centimeter en uiteraard ook wat horsmakreel, maar niet veel, en wat verdwaalde steenbolken. De koelboxen werden van boord gesjouwd en we namen afscheid van de schipper en van elkaar na een heerlijke visdag.

Hopelijk kunnen we volgend jaar weer een aantal zeevisdagen organiseren. Want wat vooral ook zo leuk was vandaag dat was dat de meeste mensen nooit eerder op makreel hadden gevist, of het was veertig jaar geleden. En daarmee was de opzet, als visvereniging mensen nieuwe viservaringen bieden, geslaagd.

Guus Ottenhof